If it moves like a duck, and sounds like a duck, then it’s probably a duck.

Klinkt misschien een beetje voor de hand liggend, maar dat is het helaas niet. In deze moderne tijden worden we er allemaal vroeg of laat mee geconfronteerd: Phishing.

Misschien een woordje uitleg? Deze Engelse benaming doet je denken aan “fishing” of “vissen“? Je hebt gelijk! Het heeft er eigenlijk veel van weg. De hengelaar wacht rustig af aan de oever tot er een visje bijt. Het maakt voor hem niet uit hoe lang hij er zit, als er na zoveel uur wachten een visje toehapt, dan is zijn dag geslaagd.

In de digitale wereld is “de hengelaar” altijd iemand met minder goede bedoelingen en behoort die persoon tot een organisatie dat maar op 1 ding uit: je digitale geldbeugel. De moderne zakkenroller wandelt niet meer in het straatbeeld, maar houdt zich in onze moderne tijden schuil op het Internet. Niet enkel via het Internet echter, want ook telefonisch, al dan niet via SMS, kan het een ware plaag zijn. Denk maar aan al die techneuten met een Indisch accent die beweren dat je computer besmet is met een computervirus.

Phishing, ik ervaar het bijna dagelijks. Een financiële instelling stuurt je een e-mailbericht dat je nieuwe kaartlezer beschikbaar is, maar verzoekt dat je deze online moet activeren door je rekeningnummer in te geven. Het lijkt allemaal zeer geloofwaardig, want de vormgeving van de mail voldoet aan de look’n feel en je bent content dat je bank met je begaan is. Net zoals die arme geschubde in de rivier echter denkt een lekker hapje te hebben aan die kronkelende regenworm, kennen de gevolgen tot het toegeven eraan een dramatische afloop.

Ondanks alle preventiemaatregelen van de overheid, is en blijft het een probleem. Beveiliging tegen digitaal ongein is net zo sterk als de zwakste schakel, en die zwakste schakel ben jij vaak helaas. Af en toe lees je een artikel van iemand die x-aantal duizenden euro kwijt is aan dit soort online wantoestanden. Alles leek oorspronkelijk geloofwaardig en het slachtoffer was zich op geen enkel ogenblik bewust dat het eigenlijk vals was en zit nu in zak en as.

Kun je het mensen kwalijk nemen die in de val lopen? Eigenlijk niet. Een bepaalde doelgroep is sowieso minder thuis in dit soort dingen, en dat maakt hen ongevraagd een easy target. Toegegeven, de scammers gaan ook bijzonder listig te werk in het behalen van hun vangst en ik heb zo het gevoel dat het er in de toekomst niet beter op gaat worden.

Tip van nonkel John

Gelukkig zijn er nog enkele zekerheden in het leven, want met een eenvoudig weetje kan je jezelf héél wat kopzorgen besparen. Visueel gesproken bestaat de identiteit van de afzender als het op e-mailverkeer aankomt uit 2 delen.

Je hebt het label van de afzender dat je het eerste ziet in je mailprogramma. Vervolgens heb je meestal tussen < >-tekens zicht op het uiteindelijke e-mailadres. Wanneer je goed kijkt naar onderstaande afbeelding dan wordt het duidelijk dat deze Belgische bank nooit zal of kan mailen via het Duitse domein, t-online.de. Maw, deze e-mail is 100% dubieus ondanks de vormgeving.

Altijd 2x kijken is helaas de boodschap!

Bron afbeeldingen: Pexels en HLN

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers vinden dit leuk: