Piquet’s “Crashgate”.

Dat de Formule 1 anno 2009 méér om geld geeft dan om sport dat moet ik niemand meer wijsmaken. Duizelingwekkende bedragen pompen F1 Teams in hun bolides en coureurs om die zo kostbaar begeerde puntjes te kunnen bemachtigen. Héél wat technische snufjes in onze moderne auto’s komen onrechtstreeks uit de F1 en de F1 is niet voor niks het paradepaardje van de autosport. Als je ziet wat mensen op kleine schaal elkaar aandoen als het om de centen gaat dan zal het je vast en zeker wel niet verwonderen hoe het op grote schaal er moet aan toegaan. Hoe is wereldvrede immers mogelijk als je in sommige families met getrokken wapens tov staat. Right?  Nu, in dat opzicht is F1 niet anders dan voetbal. In die sport pompen clubs ook massaal geld in voetballers die soms méér klagen dan voetballen en die soms TE vaak de lessen “hoe gedraag ik mij in het openbaar” vergeten te volgen zijn.   De F1 heeft de laatste jaren een aantal opdoffers inzake geloofwaardigheid mogen slikken en net wanneer de ene wonde genezen en vergeten blijkt te zijn, is er weer een andere die die een nieuwe wonde maakt en die soms nog es extra zout over de genezende wonde gooit. Voorheen hadden we het Mclaren-Mercedes “Spygate-schaandaal”, die uiteindelijk in een verbloemde situatie de kop van  uncle Ron Dennis heeft gekost, en nu hebben we het Renault-Piquet “Crashgate-schandaal”. Sappig, in zekere zin ongeloofwaardig, maar sad but true.

Crash! Boom! Bang!
Crash! Boom! Bang!
  • So, what happened?

We spreken over de race, Singapore 2008. Niet zomaar een race, maar de eerste race, die onder kunstlicht werd gereden. Voor wie nu met de wenkbrauwen zit te fronsen: deze race werd ’s nachts gereden en aangezien de meeste races in de vroege middag worden gestreden, is dit voor de F1 vrij uniek.  Hoedanook, gedurende de race zien wij Nelsinho Piquet de vangrails in duiken. Het was immers nacht en de arme jongen had misschien last van slaap.  Op zich best aanneembaar,  aangezien dhr. Piquet dit wel vaker gedaan had dit seizoen.  Sex-appeal heeft de knaap wel, maar een echte racer kan je hem niet noemen. Telkens ik de jongen zag opgeven, had ik het gevoel dat zijn haartooi uit model was geraakt en hij zodoende in paniek dringend een badkamer zocht. Hoedanook, de nu in F1 bekende “Crashgate” werd onbewust voor 99% van de niets-vermoedende toeschouwers/TV kijkers in gang gezet.  Nu blijkt dan Piquet gevraagd (en laten we dat woord in een iets meer dreigende vorm interpreteren) zou zijn door de teamleiding van Renault zijn auto opzettelijk te doen crashen om zou diens teammaat Fernando Alonso aan de overwinning te helpen. Alonso’s winnende strategie was afhankelijk van een crash van Piquet.  Renault beleefde tot dan toe een kwakkeljaar  en deed bijlange niet meer mee aan de top waar het voor korte tijd stond.  Piquet had, onder zware druk, ingestemd en parkeerde dus opzettelijk, advh een stuurfoutje zijn auto in de vangrail. De safetycar moest uitrukken om het veld weer samen te brengen en Alonso kon zijn gang gaan. Well done Piquet!  De teamleiding, die ook besefte dat Piquet geen hoogvlieger was, zagen er geen graten in en keken juichend toe hoe hun godenkind Alonso de overwinning nam. Alonso dwarsboomde zo de titelkansen van Felipe Massa (Ferrari), maar zal er waarschijnlijk nooit een zier om gegeven hebben. Hij stond immers sinds lange tijd weer es op 1. (“Van je collega’s moet je dus het hebben”, zal Massa nu wel denken)

Het jaar 2009 werd de “kroniek van een aangekondigde dood” voor Piquet want na een handvol races werd hij aan de kant gezet en niemand gaf Renault F1 eigenlijk ongelijk. Piquet Jr kon dit echter niet verkroppen en schakelde zijn vader, de bekende Nelson Piquet, in en onthulde zo de “crash-gate” als vernietigende zoete wraak.  Renault F1, dat geen poot had om op te staan wegens de toch wel grote overvloed aan bewijzen die blijkbaar voorradig waren, stuurde bij wijze van “red je eigen vel, testosteron teambaas, Briatore en technisch directeur Symonds de laan uit en volgde een spoedcursus “charmeoffensief” met de FIA.

Ondanks alle ironie en cynisme in mijn post, wederom een smet op het glanzende chrome vizier van de F1. Laat het ons troosten, het zal waarschijnlijk de laatste niet zijn. Wanneer deze vlek van het vizier zal verdwenen zijn, zal een nieuwe vlek zijn plaats innemen en zullen de F1 sites er weer een vette kluif aan hebben. De één zijn dood is immers de andere zijn brood en dat is in de F1 niet anders. Het seizoen 2010 staat voor de deur en met een beetje geluk zal ik halverwege 2010 misschien schandalen lezen die ik onbewust gedurende het seizoen 2009 gemist heb en zal ik (hopelijk niet) nog minder naar de F1 kijken dan nu al het geval is.

  • Exit?

Ik ben nooit een Piquet-fan geweest (ik hoop dat dit toch opviel in mijn post),  maar ik geef de knaap overschot van gelijk. Toch vrees ik er een beetje voor dat hij op die manier zijn bruggen voor een verdere F1-toekomst, permanent heeft opgeblazen. Een goede rijder was hij niet,..maar hij heeft tenminste zijn sex-appeal nog, en daar kom je ook ver mee in de wereld.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.