Chevelle / Sci-Fi Crimes

De Amerikaanse rockband Chevelle heeft zopas hun 5de studioalbum losgelaten op de wereld. “Sci-Fi Crimes”, zo heet het schijfje, had ik speciaal pre-ordered bij Amazon.co.uk. Zodoende was ik er als de kippen bij wanneer deze (legaal) beschikbaar kwam.  Een nieuwe plaat van een band die ik best weet te pruimen, dus logischerwijze een mini-review van mijn zijde.

• Sound

Chevelle bezit ongetwijfeld hun eigen sound en dit is met deze release gebleven. Toen Chevelle in 1999, nadat de band eigenlijk al 5 jaar bezig was, met “Point #1” hun debuutalbum voorstelde, waren de meningen slechts gematigd. Lokaal succes haalt een rockband meestal wel, maar omdat Chevelle de ambitie had om verder te spelen dan hun “hometown” begonnen ze hun sound, mede door de nodige ervaring op te doen in voorprogramma’s, wat te finetunen.  Nu, kop 10 jaar later, keert Chevelle, na het commerciële succes van “Vena Sera”  deels terug naar hun roots, spelen ze al lang geen voorprogramma’s meer en leveren ze met “Sci-Fi Crimes” een CD af dat “10 years of Chevelle Sound History” samenvat.

• Science-Fiction Crimes

De gebroeders Loeffler hebben blijkbaar op hun vorige tournee heel wat “weirdo’s” ontmoet, zo blijkt.  De titel van het album vond immers inspiratie bij een roadie die meetoerde  “in the van” en die een ware obsessie voor AREA51 en UFO’s bleek te hebben. Geschikt album materiaal om een waardige opvolger voor “Vena Sera” voor te bereiden moet men gedacht hadden. Een aantal songs op het album refereren ook daadwerkelijk naar deze ervaring(en) terwijl andere dan eerder weer vanuit een persoonlijkere hoek worden genomen. Ook al hebben sommige tracks de typische Chevelle-tunes, anderen bezitten het dan misschien iets te weinig. Het album is daarom niet de beste uit de Chevelle-serie, en sommige songs hebben beslist een 2de luisterpoging nodig om in de smaak te vallen. De zogenaamde “catchy-rock-sound” dat “Vena Sera” vanaf nummer 1 in zich had, is deels nog wel aanwezig maar is in grote lijnen achterwege gelaten en komt soms wat experimenteel over.  Een miskleun is de CD verre van,..een hoge topper zal het echter nooit worden. Toch durf ik er mijn hand in het vuur voor te stoppen dat iedere Chevelle-fan zal deze CD beslist in huis willen hebben. Het is en blijft Chevelle, enkel een klein tikkeltje anders.

“Evolution of the species” zo zou David Attenborough het sappig en toepasselijk omschrijven en ik geef hem 100% gelijk.

• John’s Fav. Song Pick

– Sleep Apnea