F1 2010, een seizoen van de…


F1 Logo

  • … EXIT(S)

De belangrijkste EXIT nomineer ik aan “Iceman” Kimi Raikkönen. De Fin is een ijzersterk F1 coureur, maar helaas geen teamplayer. Ferrari heeft die wetenschap, na een paar jaren met de Fin te hebben gewerkt, ingezien. Ferrari bedankte Kimi daarom eind 2009 voor bewezen diensten en verzachte de bittere pil met een erg royale ontslagpremie om zo wonderkind Fernando Alonso (eindelijk) in hun rangen in te voegen. Kimi zocht het uiteindelijk op in een andere tak van de autosport namelijk Rally.  EXIT ook voor  BMW en Toyota.  De economische crisis maar vooral de magere resultaten deden BMW officieel de das om. In het verre Azië besliste het hoofdbestuur van Toyota dan weer dat het wel welletjes was geweest om jarenlang miljarden in de F1 te pompen zonder enige vorm van resultaat te boeken.

  • … NIEUWKOMERS

Een handvol “nieuwe teams”, met vanzelfsprekend bijhorende nieuwe jonge rijders doen hun intrede. Alhoewel er officieel al gezegd werd dat het onzeker leek of deze teams effectief de deadline van de aanvang van het seizoen gingen halen som ik ze toch eventjes voor je op: Sauber F1, Lotus F1 Racing, Campos Meta 1, Team US F1 en Virgin Racing geven de startgrid 2010 extra kleur. Of deze teams een zwerm “1-dags-vliegen” zijn of juist vernieuwende vaste waarden gaan worden valt nog te bezien.

  • … COMEBACK(S)

Lotus F1 Racing is niet  aan hun debuut toe in de F1. Het team was actief van 1954 tot 1994 en maakt na 16 jaar afwezigheid opnieuw zijn intrede.  Michael Schumacher is ook terug weggeweest. De 7-voudige F1 kampioen maakte namelijk op 23 december 2009 bekend dat hij met “Mercedes GP” een 3 jarig uitstapje maakt  “back to the roots”. De Spanjaard Pedro De La Rosa, wiens naam het laatst geschreven werd tijdens het Mclaren-spygate schandaal en die tot dan toe meestal als reserverijder aan de bak kwam bij Mclaren Mercedes, heeft dan weer een vast zitje kunnen versieren bij het terugkerende Sauber F1 Team na het roemloze vertrek van BMW.

  • …(VERNIEUWDE) REGELTJES

Men doet er alles aan om de F1 spannend te maken. Tot vervelens toe worden de spelregels door elkaar geschud in de hoop dan toch het soms monotone treintjesrijden te doorbreken.  Zo mogen o.a. de teams in 2010 niet meer bijtanken gedurende de race en zijn bandenwarmers op de grid verboden. Tevens mogen we ook  de introductie van een (ja,…weeral) nieuw puntensysteem meemaken. Zo krijgt de winnaar 25 punten, de 2de 20 punten en de derde 15 punten.  De overige 7 rijders krijgen vervolgens 10,8,6,5,3,2 en 1 punt als beloning.

  • …GEFRUSTREERDE COUREURS

Het spijt me erg voor Nico Rosberg, maar de jonge blonde adonis ligt nu al onder de sloef van “der Michael”. Nadat hij “onder lichte dwang” zijn startnummer mocht omwisselen met die van de wereldkampioenlegende weet iedereen ondertussen wel wie er uiteindelijk de plak zal zwaaien. Niet om op de feiten vooruit te lopen, maar  ik bedenk me ook hoe het gaat verkeren tussen Jenson Button en Lewis Hamilton bij Mclaren Mercedes. Niet tegenstaande ze beiden wereldkampioen zijn zal er altijd een nummer 1 zijn en een nummer 2 die in diens schaduw zal rijden.

Op 14 maart 2010 wordt de eerste race van het seizoen gereden. Een nieuw seizoen waarbij nieuwe situaties op de wereld zullen worden losgelaten. Ieder team heeft het vizier weer opgeblonken en is zicht tijdens het schrijven van deze post aan het  klaarmaken voor een nieuwe strijd om het kampioenschap. Traditiegetrouw zullen we vlug weten hoe goed of hoe slecht de teams hun huiswerk hebben gemaakt. Ik wens daarom iedere F1-fan bij deze een spannend en vooral sportief seizoen toe, langs de piste of gewoonweg vanuit de luie zetel!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.