“De latste sleete, …

… eij voe niet!” Dat is wat de oudere generatie mij destijds altijd vertelde als het over auto’s ging. Voor de volgers die niet zo vertrouwd zijn met het sappige West-Vlaams (jammer toch!), hierbij de vertaling van de blogtitel: “De laatste slijtage, … is gratis”.

Even een korte situatieschets misschien? Al enkele jaren (!) merkte ik dat mijn trouwe Škoda Superb (model 2009) zich niet helemaal lekker voelde op de autosnelweg. De autosnelweg is tijdens de week een routine onderdeel van mijn vast woon-werk verkeer geworden. Wanneer ik mijn zilveren ros boven de 100 km/u trapte, begon de wagen af en toe vreemd te schudden. Schudden alsof ik opeens met korte maar krachtige windstoten geconfronteerd werd. Ronduit gevaarlijk toch John!!! Waarom heb je dat zo lang laten aanslepen kerel????

Awel! Ik heb wel degelijk het probleem besproken bij een officiële VW garage waar ik sinds jaar en dag het algemene onderhoud aan mijn wagen liet uitvoeren. Toen ik daar geen concreet antwoord kreeg, vroeg ik een tegenexpertise bij de bandencentrale waar ik jaarlijks de zomer-wissel laat uitvoeren. Maar ook dit resulteerde in een bijzonder vaag antwoord dat eigenlijk erg gelijklopend was met wat de officiële garage zei. Ook tijdens mijn jaarlijkse autokeuring werd niets verdachts opgemerkt. Wat doe je dan als auto-leek? Juist! Gewoon dus geloven wat ze je wijsmaken en denken dat het normaal is. Toch?

Aangezien mijn wagen toch al 13 jaar oud is, en ik volgens mijn persoonlijke kosten-baten analyse concludeerde dat onnodig véél geld uitgeven bij een officiële garage eigenlijk een beetje absurd was, heb ik sinds 2021 mijn vertrouwen bij een “garage met herstelling van alle merken” gelegd. Toen ik daar onlangs de problematiek aankaartte besloot men mijn wagen “op de brug te zetten” en grondig te bekeken wat de mogelijke oorzaak kon zijn. Eén ding was wel zeker, … normaal was het niet.

Wat bleek? Er zat speling op de achteras waarbij 1 van mijn achterbanden simpelweg van positie verschoof tijdens het rijden. De ingesloten rubbers van dat onderdeel waren compleet versleten, door ouderdom. Normaal? Goh, mijn wagen heeft 200.000 km, … I guess so yes. Ik ben niet technisch onderlegd op gebied van automechanica, dus laat ik het hierbij houden. OK?

To make a long story short, … mijn auto is hersteld! Een lange proefrit door mijzelf afgelopen vrijdag voelde aan als het verschil tussen dag en nacht. Ik heb even in de geldbeugel moeten tasten, maar op basis van de blogpost-titel van dit schrijfsel, kan ik je vertellen dat een nieuwe wagen me véél meer ging gekost hebben. Op het ogenblik zelf heb ik gekozen om mijn trouwe Superb alles te schenken wat die nodig heeft, om mij toch nog enkele jaren (hopelijk) van dienst te zijn. De wagen mag dan wel 13 jaar oud zijn, écht stokoud kan je die nu ook weer niet noemen en eerlijk gezegd, het zou me ergens wel wat hartpijn geven om die zomaar te dumpen.

Ik stel me eigenlijk toch hardop de vraag, waarom dat een officiële VW garage, dat dus ook Škoda (want eigenlijk is mijn wagen een VW met een Škoda badge) verkoopt en onderhoud, dit nooit heeft opgemerkt ondanks het feit dat ik expliciet het probleem heb aangekaart. Was het pure laksheid, was het een staaltje van “kwantiteit boven kwaliteit”, wie zal het me zeggen.

Nu komt het bij mij wat over dat men blijkbaar nooit écht het probleem grondig onderzocht heeft, en men er zich goedkoop heeft van willen afmaken. It’s a knife that cuts both sides, … want ik ga niet meer naar die officiële garage, en dat zal voor mij ook een stuk goedkoper zijn.

1000x Kudos aan de garage die mijn Superb weer op de rails heeft gekregen!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.