Als het kriebelt,…

… moet je sporten! Althans zo gaat het welbekende reclamespotje. Als goede (online) voornemen voor 2010 had ik beloofd om naast alle “klassieke onderwerpen” op mijn blog ook wat aandacht te schenken aan mijn persoonlijke kant. Belofte maakt dus schuld, so here goes! ūüôā

“Geef me liever strafstudie ipv sportles!” Deze nonsportieve onliner heb ik waarschijnlijk wekelijks laten weergalmen in mijn hoofd toen ik als secundaire leerling met de sportzak onder de arm naar het welriekende gymlokaal slenterde. Zelfs de aanporrende, welliswaar sarcastische, humor van mijn toenmalige gymleraar kon mij op dat moment niet motiveren mij in het zweet te doen lopen.

We zijn x-aantal jaren verder en menig aardbewoner kent hoogstwaarschijnlijk volgend fenomeen. Een zittend beroep uitoefenen in een gevormde routine en als extraatje nog es genieten van het gastronomische leven, dat moet gewoonweg fout aflopen.

Tijd voor actie dus, ondanks enkele mentale tegenstribbelingen op dat moment. Tijd voor lichamelijke renovatiewerken! Met een klein hartje heb ik mijn stoute sportschoenen aangetrokken en begaf ik mij enige tijd terug voor het eerst richting het lokale fitnesscentrum. Oorspronkelijk motiveerde ik mijn komen en gaan naar het centrum met de financi√ęle kost van het jaarabonnement in het achterhoofd. (Hey, it worked for me!) Verwonderlijk echter verdween die denkpiste compleet naargelang ik me vaker “in het zweet” bewoog. ¬†Aangezien ik nu wel degelijk het nut van sport inzie geef ik bij wijze van morele support voor de aarzelende “google-bezoeker” 5 persoonlijke fitnesstips!

  1. Kijk nooit naar wat anderen presteren. Jouw lichaam is anders dan deze van de persoon naast je en deze meten met iemand die mogelijks al veel langer bezig is dan jezelf is gewoonweg unfair en werkt verschrikkelijk demotiverend!
  2. Overdrijven is waanzin. ¬†Het is h√©√©l sterk aan te raden om na enkele dagen sportactiviteit je lichaam de kans te geven om te recupereren. ¬†Je spieren, en nee dan bedoel ik niet noodzakelijk je biceps of triceps, hebben tijd nodig om te herstellen nadat ze op de proef werden gesteld tijdens het sporten. Gegarandeerd hou je dit nooit vol en werkt het opnieuw… jawel… demotiverend.
  3. Pillen zijn pure rotzooi. ¬†Hebben er ooit mensen anders beweerd? De dame met de “Colgatesmile” op TV misschien wel. Tenzij je verplicht bent om door medische omstandigheden pillen te slikken zou ik het nooit of te nimmer iemand aanraden om vermageringspilllen of ¬†zelfs spierversterkers te slikken. ¬†(Ps. Voor alle duidelijkheid, hier heb ik dus GEEN ervaring mee)
  4. Drink voldoende (gezonde) vloeistof tijdens en na het sporten. Je lichaam verliest aan mineralen tijdens het sporten en aan vocht.  Daarom is het belangrijk je lichaam op tijd en stond gezond te voeden.
  5. Als je sport om wat kg’s te verliezen weet dan dat geen enkel dieet een permanente oplossing is. Hetzelfde geldt voor sport. Verander je levensstijl en bouw een routine op van regelmatige beweging en gezonde(re) voeding. Gemakkelijker getikt dan gedaan uiteraard, I can tell, maar weet dat ¬†zondigen (gelukkig) mag!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers vinden dit leuk: