Stoelendans

Verrassing. Met dit enkele woord kan ik de start van het WK 2009 het best omschrijven. De regels waren, zoals wel vaker bij een nieuw seizoen, grondig door elkaar gegooid in de hoop de spanning te doen toenemen. Brawn GP, dat op de valreep nog kon deelnemen aan het kampioenschap had tegen alle verwachtingen in de zaakjes het best voor elkaar en lieten, in de eerste seizoenshelft, de rest van het veld met de handrem op achter zich aan tuffen. Het seizoen 2009 is, tijdens het schrijven van deze blogpost, (bijna) voorbij en 2010 staat te lonken om de hoek.

De Italiaanse coureur Giancarlo Fisichella rijdt, met een erg bescheiden Force India, een aantal races “zwaar in the picture” en wordt een race later “totaal onverwacht” uit zijn stoeltje geplukt door de Italiaanse grootmacht Ferrari. Men stelt voor dat hij de gewonde Felipe Massa  als 2de piloot vervangt om dan vervolgens het jaar erna als reservepiloot een mooie “fin-de-carrière” te mogen meemaken. Wetende dat Ferrari een jaar heeft beleefd om snel te vergeten, moet men het seizoen voor de trouwe Tiffosi toch met een glimlach kunnen afsluiten. Een Italiaan in een Italiaans prestige team. Verrassing?

Het is geen onbekend fenomeen dat een coureur opeens zijn beste beentje voorzet om ten gunste te komen van een bepaald team, vooral als hij dreigt te worden opzijgeschoven. Toen het Spaanse über-spaarvarken “Santander” van plan was om Ferrari te sponsoren in 2010, dan kon je van mijlenver ruiken dat Fernando Alonso het onthoofde team Renault ging verlaten en het zwarte paard ging beklimmen. Santander had, ondanks de wereldwijde zogenaamde economische crisis, nog net genoeg geld over om een ander groot  team te blijven sponsoren, namelijk Mclaren.
Als je  dan vervolgens leest dat de onderkoelde Fin Kimi Räikkönen, zonder al te veel lipbewegingen, zijn contract liet ontbinden bij Ferrari in ruil voor een royale ontslagpremie, dan zou je misschien kunnen vermoeden dat hij in 2010 (terug) in een Mclaren kan zitten.  De andere resterende Fin in de F1 genaamd Heikki Kovalainen, die bij het schrijven van deze blogpost bij Mclaren op de wip zit en mogelijks al weet wie hem gaat vervangen, leek tijdens de voorlaatste race van het seizoen,net iets te enthousiast  te zijn tov zijn landgenoot Räikkönen om hem te verslaan in een pitstopduel. Met als gevolg dat de brandslang van zijn Mclaren tov de vlak achter hem rijdende Ferrari van Raïkkonen een eigen leven ging leiden. Räikkönen was blijkbaar op dat moment niet de enige Fin die nattigheid voelde. Verrassing?

De ene Fin is koeler dan de andere
De ene Fin is koeler dan de andere

De F1 is een miljardenbusiness en hoe meer geld ermee gemoeid is hoe smeriger de trucjes worden. Dit is niet alleen in de F1 zo maar in iedere business waar geld een belangrijke rol speelt. Voor de fans maakt het uiteindelijk weinig uit en je hoeft er natuurlijk niet altijd iets achter te zoeken. De kans is immers reeël dat mijn stelling er compleet naast zit.  In de F1 is echter (bijna) alles mogelijk en soms vind ik het wel es leuk om tussen de nieuwsregels door te lezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.