Ja goeinoene! Het WK F1 2019 zit er alweer (bijna) op en Lewis Hamilton mag zich 6-voudig wereldkampioen in de koninginneklasse van de autosport noemen. Niet zo erg verwonderlijk als je het mij vraagt, want de combinatie Mercedes-Hamilton was ook dit jaar weer net dat ietsjes te sterk voor de concurrentie. Dat was Mercedes eigenlijk de afgelopen 6 jaar ook al, dus het woord ééntonigheid is toch wel van toepassing… toch? Het enige wat ik Lewis Hamilton af en toe durf verwijten is zijn klaagzang over de boordradio naar zijn ingenieurs over de twijfels dat hij heeft bij beslissingen vanuit de pitstraat tijdens de races. Als je dan weet dat hij na afloop de meerderheid van die races wint, dan draai je toch figuurlijk eens met de ogen.
<Lewis>”This is the wrong call man,…”</Lewis>
Ja goeinoene! Als er iemand is waar ik hoge verwachtingen bij heb de aankomende jaren, dan is het wel Max Verstappen. De jonge Nederlander met Belgische roots rijdt werkelijk de pannen van het dak en dat bewees hij opnieuw door afgelopen zondag de GP van Brazilië te winnen. Méér van dit soort gebeurtenissen graag, en dit simpelweg om het begrip “ééntonigheid” een welgemeende schop onder de kont te geven. De ironie van het verhaal is echter dat Max Verstappen momenteel met een Honda motor onder het chassis rijdt, en was dit automerk niet de kop van jut toen het nog in een Mclaren aanwezig was? Fernando Alonso slaat met de hand tegen het voorhoofd en vervloekt zijn woorden “GP2 Engine!!!”.
<Max>Yeah!!! That was a great one!! Thank you guys</Max>
Ja goeinoene! Ferrari blundert toch echt wel. Naar mijn bescheiden mening presteert het prestigieuze Italiaanse merk ondermaats en grotendeels is dit te wijten aan de kopman. Ik had het in een voorgaande blogpost aan het begin van het seizoen geschreven dat 4-voudig wereldkampioen Sebastian Vettel het best lastig kon krijgen met nieuwkomer Charles Leclerc. Kimi Raïkkönen, die jaren de teammate van Vettel bij Ferrari is geweest, was altijd de brave 2de rijder, maar bij de jonge Monogask is hiervan geen sprake.
<Sebastian>They stole the race from us!!!</Sebastian>
Ja goeinoene! De Fin Kimi Raïkkönen lijkt herboren. Nee ik meen het echt! Hij heeft zelfs zijn stopwoordje “bwoaah” afgeleerd en lijkt zijn schwung te hebben gevonden bij het team dat hem zijn allereerste zitje aanbood in 2001. Er kan zelfs anno 2019 weer eens een glimlach van af. Toen iemand hem vorig jaar vroeg waarom hij nog 2 jaar bij Alfa Romeo had getekend, antwoordde hij kurkdroog… “racing,…that’s it”. Als oudste rijder van het veld (hij is er ook al 40, en dat is qua F1 normen,… écht oud) staat hij nog best zijn mannetje, en ik ben ervan overtuigd had Alfa Romeo iets meer performance-punch gehad, dan ging hij ongetwijfeld véél vaker in de punten gefinished zijn. Voor Raïkkönen is F1 een hobby geworden, en de fans smeken the legend om nog x-aantal jaren mee te kachelen. Nu, in 2020 is hij er nog altijd bij, maar daarna vrees ik toch dat het FINished zal zijn.
<Kimi>I don’t care finishing 11th</Kimi>
Ja goeinoene! De zwanenzang van Williams mag toch echt wel eens stoppen. Budgettaire problemen, waarbij het team op een bepaald moment zelfs de race moest staken omdat de reserveonderdelen op waren, en rijders die noodgedwongen meerijden voor spek en bonen, dat is Williams anno 2019. I remember the good old days waarbij Damon Hill (1996) en Jacques Villeneuve (1997) WK werden,… zucht… heimwee!
Alhoewel we eerst nog het WK 2020 moeten beleven, wacht ik vol spanning af wat 2021 gaat brengen. Diverse veranderingen worden dan ingevoerd in de hoop om méér en méér teams de kans te geven op het hoogste schavotje te klimmen en dusdanig de F1 aantrekkelijker te maken.
Ja goeinoene, goeienuchtend of goeinavond,… we shall see.