Dat het seizoen F1 2021 al iets spannender is dan voorgaande jaren is een feit. Grotendeels heeft te maken met de wetenschap dat 7-voudig wereldkampioen Lewis Hamilton (GB, Mercedes) eens mag jagen ipv gejaagd te worden. Max Verstappen (NL, Red Bull) rijdt de pannen van het dak en heeft voor het eerst in zijn jonge carrière een mooie voorsprong weten op te bouwen tov de Brit. Niet dat ik het uncle Lewis niet gun om alle records te verbreken, maar als kijker van de sport (in mijn geval toch al bijna 25 jaar nu) werd het hoog tijd dat het monotone wat werd doorbroken.

Dat monotone doorbreken vinden we ook bij George Russell (GB, Williams) en het doet me plezier dat het jonge toptalent héél mooie dingen laat zien in een al jaren inférieure Williams bolide. Bij Williams was het jaren aan een stuk een kwestie van “drive to survive”. Enkele jaren geleden namelijk kon men amper deelnemen aan pre-season-testing, omdat de auto simpelweg nog niet klaar was. In het geval van Russell is het een kwestie van tijd dat hij zijn eerste puntjes kan samenharken voor het Britse team en ik hoop echt dat hij in 2022 een kans krijgt bij een topteam, want daar hoort de jongeman nu eenmaal thuis.

Er zijn uiteraard nog een handvol andere coureurs die erg mooie dingen laten zien. Hen allemaal een alinea gunnen zou van mijn kant dan weer monotoon worden, dus dat doe ik jou niet aan. Ik kijk wel reikhalzend uit naar 2022 wanneer de auto’s er anders gaan uitzien en waarbij diverse regels zullen veranderen, om de duels op het circuit te promoten. Het werd ook eens tijd, want treintje rijden is leuk als je eens naar pretpark Bellewaerde gaat, maar gaat al gauw vervelen. Duels op de tarmak, spanning tot op het einde, dat is waar racen nu eenmaal om gaat en wat ik ook hoop te zien.

Gisteren las ik toevallig op een F1 nieuwssite dat het probably het laatste jaar van Kimi Raïkkönen (FIN, Alfa Romeo) wordt in de F1. Schrik ik daarvan? Nee tuurlijk niet, mijn favoriete F1 rijder is een jaartje ouder dan mijzelf, heeft het record van de meeste F1 starts op zijn naam staan, en mag zich dus letterlijk en figuurlijk een acien noemen in de wereld van snelle bolides en ontelbare dollars. Toegegeven, hij breekt geen potten momenteel, maakte op moment van schrijven eigenlijk 2 rookie-achtige fouten die niet passen bij zijn talent. Vanzelfsprekend laat hij op de achterhoede nog mooie dingen zien, maar zoals zo vaak in het leven, kijken mensen alleen maar naar de fouten. Voor mij persoonlijk (en wie ben ik om te oordelen natuurlijk) lijkt het me ook beter dat hij fair play toegeeft dat zijn tijd gekomen is en hij de kans moet geven aan jonge talenten. Zoals oud-coureur en teamgenoot David Coulthard (GB, Mclaren) omschreef: “op een bepaald ogenblik haalt je leeftijd je simpelweg in, ben je minder snel qua reflexen, en maak je fouten die je in eerste instantie niet wil onder ogen wil zien. Daar kun je initieel niet aan doen, het is gewoon hoe het is”.

Over zien gesproken? Mocht jij als lezer(es) een Netflix account hebben, bekijk dan zeker en vast even de documentaire “Drive to survive“. Diverse collega’s en vrienden hebben me er al op attent gemaakt dat ze F1 ontdekt hebben door het bekijken van de documentaire en het ook beginnen te volgen. (^_^)

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: