Het begrip (social) media, is en blijft toch een wereldje apart. Losstaande van professionele motivatie keer ik het (opnieuw) wat de rug toe.

Toen zangeres Britney Spears destijds in pure wanhoop besliste om op een frisse avond haar knikker kaal te scheren en de paparazzi het uiteraard (hoe kan het ook anders) gezien had, dan werden de foto’s in een mum van tijd verspreid over het Internet. Nog vlugger dan Covid-19. Al gauw lachte de ganse wereld haar uit en werden er op onze Vlaamse media ook gretig woordspelingen gebruikt. Niemand stond er initieel bij stil dat mevr. Spears het toen (misschien nu nog) erg moeilijk had in haar leven, en ze probably op dat moment compleet gaga was gedraaid door de waanzinnige druk waarmee ze te maken had.

Niet dat mevr. Spears überhaupt ooit wakker lag van wat er op de Vlaamse media over haar werd gezegd. Vergeef me de woordspeling, maar het arme meisje had toen wel andere dingen aan het hoofd.

Misschien wat dichter bij huis, maar enkele jaren terug werd er ook gelachen met wijlen mevr. Uyttersprot. Sommige koppeltjes houden het graag spannend, en an sich is daar niks mis mee. Spijtig natuurlijk dat iemand het dan wel toevallig gezien had en het niet kon laten om dat te delen op social media. Zinnetjes als “Niet wanhopen, we staan als 1 man achter je” doken erg vlug op en ook in het zogenaamde BV landschap was leedvermaak onvermijdbaar aan de orde. Lachen met iemand anders, om je eigen populariteit op te krikken terwijl je zelf buiten schot staat is met de komst van sociale media quasi standaard. Denken we maar aan diverse filmpjes die zogenaamd viral gaan wanneer iets (al dan niet ernstig) voorvalt. Zucht, … ik ben wat filosofisch … doet men het in eerste instantie niet om zelf een feel good te krijgen? Bedenking: zijn we dan niet allemaal een beetje paparazzi? Ik denk het wel.

Neen, ik heb er niet naar gezocht, and frankly,… I don’t care. Nee serieus, ik meen het, de poses in de eerste plaats en het Calimero effect achteraf nog veel minder. Nu dat diverse BV’s (wat een ego-tripping-woord” is dat toch) met de billen bloot staan komt ridder Moraal all of a sudden in warp speed aangereden om zijn wijsheden te vertellen. Een luxe dat Jan met de Pet niet heeft trouwens, de luxe dat mensen naar hen luisteren wanneer een noodkreet wordt geslaakt. Seksuologen komen met hun textbook kennis op de proppen en de betrokken personen zelf wijzen met het vingertje naar de (social) media die ze eigenlijk altijd zelf gevoed hebben. Een mooi voorbeeld van het boomerang-effect.

Ahja, als men het dan toch positief moet bekijken volgens de experts: “all publicity is good publicity”, … tot een zeker punt natuurlijk. Het deed me trouwens spontaan wat denken aan de woorden van de overleden Franse president François Mitterrand indertijd toen enkele privé zaken over hemzelf aan het licht kwamen. Kort en bondig waren zijn gevleugelde woorden naar de pers toe: “et alors?”

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: