Nee, niet wegklikken, je hebt gelijk. Škoda heeft reeds in 2009 hun ganse gamma van het groene label “GreenLine” voorzien en de wagens zijn reeds vanaf die periode in het straatbeeld op te merken. Niks nieuws onder de zon en dus geen primeur op dat vlak. De “99gr CO2 versie” van de Octavia Greenline ook wel “GreenTech” genaamd is dit echter wel en steelt op dit moment de show onder de spotlights van het autosalon. Als geluk bij een ongeluk beschik ik over een “GreenTech” wagen en kan ik op die manier  in “primetime” een review schrijven! 😉

Over de looks en dergelijke ga ik geen lijntjes verspillen. Er zijn genoeg professionele autosites te vinden die je in detail de nodige tekst en uitleg kunnen geven en foto’s zeggen soms meer dan woorden. Nee, mijn review gaat puur om mijn persoonlijke ervaringen met deze nieuwe wagen, waar ik sinds januari 2011 mee rondrij.

Skoda Octavia GreenLine "GreenTech"

  • Motor

Op moment van schrijven is de Octavia Greenline “Greentech” enkel en alleen beschikbaar als 1.6 CRTDI. Deze nagelnieuwe dieselmotor verving met de introductie van de ook in 2009 gefacelifte “gewone” Octavia de tot dan toe betrouwbare dieselmotoren en hoest een gelijke 105 PK op als de 1.9 TDI.  De nieuwe motor brult minder luid en wekt een robuust en rustiger rijgevoel op zowel bij het cruisen als sneller optrekken. Het moet gezegd worden dat de responstijd van een 1.6 CRTDI tov een “gedateerde” 1.9 TDI ietsjes trager aanvoelt. Geen reden tot klagen echter, je bezit met die ecowagen over een krachtige motor dat beslist zijn mannetje kan staan.  Een nieuwe motor houdt zowiezo (naar huidige normen) in dat het verbruik lager ligt, en daar is ’em bij ecowagens om te doen.  De “GreenTech” schroeft niet terug qua vermogen maar tovert wel een economischer/milieuvriendelijker verbruik op de boordcomputer.

  • Verbruik.

Speaking of which. Ik weet ondertussen wel dat je met officiële gegevens de figuurlijke korrel zout er mag bijnemen. Je weet immers nooit hoe de testomstandigheden waren en dan ben je met een cijfer niet zo héél erg veel. Terwijl mijn vorige auto een gemiddeld verbruik van 5,8 liter/100 km haalde brengt zijn groene broer de teller naar  4,0 liter/100 km. De gemiddelde reistijd was telkens ongeveer een 30 minuten en om nu specifiek de rijomstandigheden te omschrijven kan ik melden dat ik toen in koude weersomstandigheden (-1°C),  met een “BlueTooth handsfree carkit van Parrott” en buitenspiegelverwarming op actief langs Vlaamse wegen kachelde. Als ik er bovenop nog bijschrijf dat de koplampen in deze tijden quasi constant actief waren en dat de verwarming logischerwijze in werking was, vind ik persoonlijk dat het vebruik van de “GreenTech” niet gelogen is. Ik ben quasi zeker dat ik de auto zal kunnen pushen naar een verbruik van 3,9 liter/100 km, maar dat het waarschijnlijk niet lager zal gaan dan dit. De 3,8 liter/100 km dat Škoda voorstelt is dus niet uit de lucht gegrepen en daar en ik wel blij om. Om er nu nogmaals de nodige cijfers bij te sleuren. Een 1.9 TDI versie kon volgens de statistieken met een volle tank globaal 900 KM rijden terwijl de 1.6 CRTDI het in theorie 1050 KM kan volhouden.

  • Start/Stop

Mocht je je nu nog altijd afvragen wat er  zogenaamd uniek is aan dit alles wel dan is het wel omdat de standaard “GreenLine” Octavia nooit onder de 100 gr CO2/km ging. De “GreenTech” daarentegen, die vanaf 2011 (officieel) leverbaar is, doet dit wel en bevat buiten een paar minuscule aerodynamische wijzigen, het zogenaamde “Start/Stop” systeem.  Concreet komt het er op neer dat je de wagen, indien je dat wenst natuurlijk, automatisch kan laten uitschakelen als je voor de rode lichten staat.  Het enige wat je dient te doen is de wagen in neutraal plaatsen en ontkoppelen. De wagen valt vanzelf stil en er verschijnt op de Maxi DOT de melding: “Start/Stop Activated”. Geheel stil valt hij echter niet want functies zoals: ruitenwissers, verwarming, lichten en autoradio blijven zonder enige hapering functioneren. Van zodra de koppeling opnieuw indrukt wordt, herstart de wagen automatisch en kan je de rit verderzetten.

In theorie bespaar je op die manier brandstof en hoef je in principe minder je tankkaart boven te halen. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit effectief zo is want ik rij er amper een maandje mee rond en ik rijd nu niet bepaald de afstanden waarbij wekelijks tanken noodzakelijk is.  Mijn ervaringen met het “Start/Stop” systeem  zijn gunstig alhoewel ik heb gemerkt dat het systeem soms onmogelijk te activeren valt. Ik heb het namelijk voorgehad dat het systeem pertinent dienst weigerde bij temperaturen onder het vriespunt.  Van zodra het kwik weer boven de 0° ging alles vlekkeloos. De terugwinnen van energie werkt trouwens  volgens het principe dat de batterij hoogswaarschijnlijk maar herlaadt wanneer deze volledig opgebruikt is. Niet schrikken dus als de wagen tijdens het gebruik van Start/Stop buiten je wil opeens herstart en het systeem daarna een poosje “not possible” is.  Mijn vermoeden is dat dit enkel en alleen zo gebouwd is om de levensduur van de batterij tot het maximum te kunnen drijven. Je kan het gerust vergelijken met  de batterij van je mobiele telefoon. Continue opnieuw opladen wanneer er nog  70% capaciteit voorradig is lijdt zowiezo vlugger tot een luie en/of defecte batterij.

  • Schakelen

Verstandig schakelen is volgens vele enquêtes zonder enige twijfel milieuvriendelijker en leidt tot een (véél) lager benzine/diesel verbruik. Als ecologisch snufje biedt Škoda  standaard op de boordcomputer een functie aan dat de bestuurder aangeeft wanneer hij of zij het beste kan schakelen naar een hogere of lagere versnelling. Wanneer de wagen boven de 1500 toeren gaat toont de display dat het tijd is om op te schakelen. Nu euh, daar is onze figuurlijke korrel zout weer. Ik ben echter nog altijd van mening dat de bestuurder zelf moet aanvoelen wanneer de wagen effectief de noodzaak voelt tot een hogere versnelling en toegegeven, 60 km/u in 5de versnelling rijden mag dan wel ecologisch zijn, het voelt aan als een marteling voor je motor en ik beken ruiterlijk dat ik deze functie vaak negeer en op het gevoel afga. Volgens experts is rijden in een hogere versnelling met een laag  toerental niet schadelijk voor de motor tenminste tot het tegendeel door andere experts weer bewezen wordt.

  • Verdict

Vaak wordt gedacht dat ecowagens de minst krachtige auto’s uit het gamma zijn. Ik zou het echt niet weten, aangezien dit wegens omstandigheden mijn allereerste groene wagen is.  Je mag er echter als mogelijke potentiële Octavia rijder op vertrouwen dat de openingszin van deze alinea een overdrijving is.  Ik heb namelijk soms de neiging om eens goed op te trekken als ik vrije baan heb en je mag gerust aannemen dat de 1.6 CRTDI lekker aanvoelt om mee te rijden.  Een volbloed racemachine is het uiteraard niet, maar dat zal geen enkele ecowagen zijn.  Zijn er minpuntjes aan de “GreenTech”? Jazeker! Puur praktisch vind ik het jammer dat de “GreenTech” standaard zonder mistlichten en een achterruitwisser komt. Dit lijkt erg banaal, maar vooral dat laatste kan bij guur weer soms verdomd handig zijn. Mijn vorige Octavia had weldegelijk deze “gadgets” en ik voel het nu aan als een gemis.  Verder lijkt de “GreenTech” versie van de Octavia als 2 druppels watern, zowel van binnen als buiten, op de niet-groene versie van de Octavia en de nu toe reeds beschikbare Octavia GreenLine. De wagen bevat welliswaar een paar aerodynamische wijzigingen en beschikt over banden met een lagere rolweerstand, maar dit zijn dingen waar haast niemand op let en die eigenlijk puur aanwezig zijn om de wagen onder de 100 gr CO2 uitstoot te pushen.  Waar de meesten dan wel weer gaan op letten is de 15% staatspremie (*). Dit, maar niet enkel dat, maakt deze wagen beslist a bargain en het overwegen waard!

Meer informatie valt te vinden op de officiële Skoda website!

Recent ontdekte weetjesupdates! (05/03/2011)

– In tegenstelling met mijn vorige Octavia dien je bij deze wagen de koppeling in te drukken om de wagen te kunnen starten.
– De snelheidswijzers zijn fluoriserend bij duistere rijomstandigheden wanneer de koplampen niet actief zijn.

  • Persoonlijke vergelijking tov Octavia 1.9 TDI (Model 2007)

+ : Minder lawaaierige motor (CRTDI is écht verbetering!)
+ : Robuuster gevoel in de wagen
+ : Duurzamere materialen + modernere look binnen als buiteninterieur
+ : Verbruiksvriendelijker (tja,…het is een ecowagen nietwaar)
+ : Zachtere vering (beslist merkbaar!)
+ : Standaard mooie velgen ipv klassieke plastic wieldoppen (woohow!)
+ : Display parkeersensoren nog ietsjes meer detail (Radio Swing)
+ : MaxiDOT boordcomputer is écht beter tov vorige “halve” display.
+ : Cruisecontrol

– : Geen achterruitwisser (standaard)
– : Geen mistlampen (standaard)
– : Enkel halfautomatische Airco (standaard)
– : Geen parkeersensoren vooraan de wagen (standaard)

Foto’s van mijn GreenLine hoef ik niet te plaatsen, want hier kan je de identieke tweelingsbroer bekijken en meteen een uitstekende review meepikken!

(*) Vanaf 1 januari 2012 is de 15%  overheidskorting op ecowagens helaas niet meer van toepassing.


In juli 2016 was ik betrokken in een verkeersongeval waarbij mijn “GreenLine” dood werd verklaard.

 

12 Responses to The thin “GreenLine”

  1. avatar Jonathan says:

    Leuke review, binnenkort rij ik ook met eentje.
    Wat ik wel verrassend vind, is dat je zegt dat deze een zachtere vering heeft. Deze 99g versie heeft een verlaagde vering en rijdt dus in principe iets harder, nee?
    Ik heb er niet op gelet tijdens de (zeer) korte testrit met de wagen.

    Nu na ongeveer 3 maanden: hoe is je verbruik? Hoeveel kilometer haal je met een volle tank?

    Het ontbreken van de ruitenwisser: is het hinderlijk? Of is het een gewoonte die nu ontbreekt?

  2. avatar John says:

    Hallo Jonathan,

    Eerst en vooral bedankt voor je feedback!

    Om op je vragen te antwoorden:

    De vering voelt naar mijn mening zachter aan tov mijn vorige Skoda Octavia. Mensen die af en toe met mij meerijden verklaarden spontaan het verschil aan me, dus ik ga voor een stuk af op hun feedback. Het nemen van een kasseiweg voelt “zachter” aan naar mijn mening. Tijdens het rijden zelf merk ik ietsjes verschil tov mijn vorige, maar miniem. De CRTDI is wel zachter qua geluid dan de TDI en bij “harder optrekken” ratelt die véél minder.

    Het verbruik wat ik nu rij is “spectaculair” te noemen. Deze week haalde ik, met het volgen van de schakelindicator en dergelijke, een verbruik van 4,5 – 4,1 en dit weekend zelfs eens 3,7! Dit komt dus overeen met de cijfers die men op de site gooit. Best aangenaam om te lezen in tijden waarbij diesel best duur is geworden. Bij het schrijven van mijn post lette ik er nog niet zo op, maar ik heb mijn attitude nu wel gewijzigd. Met een volle tank kan ik, volgens de boordcomputer na mijn laatste tankbeurt, een 1100 km rijden. Met mijn vorige Octavia was het zowiezo altijd 5,6-5,8, of ik nu ecologisch reed of niet en ik kon maximum een 900 km rijden met de tank. Let wel, volgens de boordcomputer gaat ie er denk ik vanuit dat je de tank volledig leeg rijdt, maar dit is volgens het instructieboekje verre van gezond.

    Op alle wagens die ik had was een ruitenwisser achteraan aanwezig. Noem het dus gerust een gewente. Doch, de wagen waarmee ik leren rijden heb, zoveel jaar terug, had dit niet. Ik had door omstandigheden ook wel niet veel te kiezen qua opties natuurlijk, dus misschien is dit nu wel optioneel?

    Succes in ieder geval, ik beklaag het mij in ieder geval totaal niet, net zoals ik mijn vorige Octavia nooit beklaagd heb!

  3. avatar Jonathan says:

    Bedankt voor je reactie.

    Ik rij momenteel met een Golf 4 met een 1.9 TDI en verbruik gemiddeld 5,7l volgens de boordcomputer. Dit komt net als bij jou neer op max 900km. 1x heb ik echt zeer ecologisch gereden en heb met een volle tank 1100km bereikt (auto was toen al 12j oud). Toch wel een puike prestatie 🙂

    Ik hoop dus met mijn toekomstige octavia eenzelfde resultaat te kunnen neerzetten zoals met de Golf 6 Bluemotion (Luik – Rome, 1430km met 1 tank)

    De ruitenwisser is helaas geen optie, zou zo’n ruitenwisser zoveel verschil maken in aerodynamica dat deze verplicht wordt weggelaten?

    Nuja, ik zal nog wat geduld moeten hebben, maar geduld is een mooie deugd!

  4. avatar John says:

    De cijfers van je Golf 4 zijn quasi gelijk aan de cijfers die ik had met mijn Octavia 1.9 TDI. Nuja, niet zo erg verwonderlijk want volgens YouTube is een Octavia een grotere Golf en gebruiken ze eigenlijk hetzelfde platform. Als je dan nog weet dat Skoda eigenlijk voor 95% van de onderdelen VW is, dan kunnen de cijfers niet anders dan gelijk zijn! Wel straf dat je zoveel km’s kon halen met een oudere wagen!

    Ik denk nu wel niet dat een ruitenwisser zoveel verschil uitmaakt op gebied van aerodynamica. Ik ben wel geen expert op dat vlak natuurlijk, maar bij mijn weten was een ruiterwisser achteraan standaard op de GreenLine Combi. De GreenLine “Greentech” is enkel maar als hatchback beschikbaar momenteel en de ruitenwisser was zowiezo een optie bij de gewone Octavia modellen. Snap niet echt waarom Skoda het niet aanbiedt op hun Greentech wagens, want is echt wel praktisch in ons Belgisch rotweer soms.

    Nu ja, nogmaals, ik had niet te kiezen, het was een stockmodel welke ik door omstandigheden erg vlug heb kunnen bekomen, dus ik heb eigenlijk geen recht tot klagen.

    Ik ben er zeker van dat je tevreden zal zijn over je Octavia hoor. Uiteindelijk heb ik werkelijk nergens echt negatieve kritieken gehoord en ben ik beslist een Skoda fan geworden. Omwille van de prijs en de betrouwbaarheid.

  5. avatar Steven says:

    Prima recensie John!
    Ik ben in blijde verwachting van m’n Octavia (nog 2 weken!), en ‘t wordt er precies zo een witje als op de foto bovenaan je artikel.
    Er valt inderdaad maar weinig negatiefs over dit wagentje te vinden op ‘t net. Het enige wat vaak terugkomt is dat de motor onderin de toeren te weinig power heeft. Nu ja, ik rijd al 17 jaar met een Passat break met zo’n 1.9 turbomazoutstoof, en daar zit ook niet veel leven in :-).
    Mij frappeerde het ook dat het niet mogelijk is om een achterruitwisser op de hatchback te krijgen. Zal ik me wellicht nog aan ergeren… Ook een schuifdak had ik graag gehad, maar helaas niet op Greenline verkrijgbaar, om gewichtsredenen. Die mistlichten: tja, die had ik op m’n Golfje II, maar gebruikte ik zelden. Op m’n Passat was’t eveneens zonder. Running lights in de plaats ware nuttiger geweest. Zo’n paar ledjes kunnen amper invloed hebben op het verbruik.
    Ben in elk geval benieuwd hoe “content” ik van m’n nieuw wagentje zal zijn. Was over m’n twee veeweekes altijd tevreden: nooit kosten aan gehad, terwijl die Passat toch bijna 300.000 km achter zich heeft gelaten.
    Wellicht ben ik met een Skoda ook nog goedkoper uit: die Octavia zal me ongeveer 1500 euro minder kosten dan m’n Passat in ’94 (zonder met inflatie en devaluatie rekening te houden), en het onderhoud belooft ook een stukje goedkoper te zijn. Men spiegelde me +/- 130 euro per klein onderhoud voor. Bij VW was ik zelden voor minder dan 200 euro geholpen.

    Ik kijk er alvast erg naar uit!

  6. avatar John says:

    Dag Steven,

    Meteen de witte versie! Ja die ziet er prachtig uit! Ik zie af en toe een witte greenline Superb rijden in de buurt en ik moet zeggen dat deze kleur echt weer hip is momenteel!

    Bedankt voor de mooie woorden ook trouwens! Ondanks de negatieve dingetjes die ik niet kon nalaten te vermelden, ben ik best tevreden met mijn aankoop. Het is geen krachtpatser van een wagen natuurlijk, maar je zal merken dat de wagen een aangename cruiser is. De kritieken van powergebrek onderin de toeren kloppen volledig maar heeft vooral te maken met de versnelling waarin je zit.

    Als je in 4de versnelling 50 km/u rijdt, dan is klimmen naar 90 km/u,…traag. Doch, meestal schakel ik dan een tandje lager en krijg ik wel de nodige power. Is niet echt ecologisch, maar laten we vooral niet heiliger zijn dan de paus nietwaar! 🙂

  7. avatar Steven says:

    Het is een weekje later geworden dan voorzien, maar zaterdag ging ik dan toch m’n karretje bij de dealer oppikken. Vermits ik m’n woon/werkverkeer met de fiets afhandel staat er inmiddels nog geen 100 km op de teller. Niettemin toch een eerste impressie.
    Het motorvermogen is een flinke stap vooruit in vergelijking met m’n Passat 1.9 turbodiesel van ’94. Wel is het zo dat beneden de 1250 toeren er amper leven in zit. Terugschakelen is daar een goede remedie voor.

    Ook qua comfort is het een hele verbetering. Het enige minpuntje is dat de naden in een betonwegdek voelbaarder zijn dan in m’n vorige auto – maar dat is eigenlijk detailkritiek. Rijgeluiden zijn er nauwelijks, de radio kan dus veel stiller dan vroeger.
    Een elektronische airco is – helaas – niet mogelijk op de Greenline versie, wat je krijgt is een zgn. elektro-mechanische. Dat houdt in dat je geen afzonderlijke temperatuur voor chauffeur en bijrijder kan instellen (vind ik niet zo erg), èn dat je geen specifieke temperatuur kan instellen. Je regelt ergens tussen warm en koud, en dat is dan de temperatuur die hij blijft blazen. Opletten voor onderkoeling dus… 🙂

    Verbruik: aan 90 km/h met cruise control op diezelfde betonnen expresweg meldt m’n boordcomputer 3.2 l/100 km. Ik geloof m’n ogen bijna niet!
    Diezelfde boordcomputer kent helaas geen nederlands. Kijk, dit kan ik moeilijk vatten. Tenslotte gaat het om pakweg 50 woorden, dat kan de kost toch niet zijn?
    De Amundsen radio/gps combinatie (een van de weinige opties die ik op de toch wel zeer complete basis nam) heeft wèl nederlandse menu’s, en de gesproken GPS commando’s zijn eveneens in ‘t nederlands – overiggens met een heerlijke gents/franse huig-r.
    “Deu rroete woorrdt berreekent”
    Van In Car Entertainment gesproken! 🙂
    Zelf Gentenaar zijnde zorgt dat uiteraard voor de nodige hilariteit aan boord…

    Slotsom: ik ben “wreed content” van m’n aankoop. Comfortabel, zuinig, en nog mooi ook!

  8. avatar John says:

    Hallo Steven,

    Hey wat leuk dat je de wagen reeds in bezit hebt! Ook leuk om te horen dat de eerste bevindingen positief zijn. Ik nader de 9000 km. Voor de ene is dit veel, voor de andere is dat weinig, hoedanook ben ik nog altijd héél tevreden over de wagen. De kritiek die je geeft zijn gegrond.

    Dat verbruik van 3,2 zal je niet altijd halen hoor. Het is zelfs zo dat ik op bepaalde dagen gemakkelijk naar 3,8 l/100 km rij terwijl ik dag erna langs hetzelfde traject amper onder de 5,0 l/100 km haal.

  9. avatar Jonathan says:

    Leuk, deze pagina wordt nog een ontmoetingsplek voor Octavia Greenline rijders 🙂

    Even een update: Mijn geduld werd beloond en ik rij sinds begin deze week met mijn Octavia Greenline. Mijn bevindingen tot nu toe:
    Achterruitwisser: nog niet echt gemist, ondanks de regen die er deze week al gevallen is.
    Geen centrale armsteun: valt goed mee, nu rijden we wat meer met 2 handen op het stuur 🙂
    Manuele airco: het enigste wat mij tot nu toe heeft gestoord, is dat verluchtingsstand 1 toch vrij hard blaast.

    De wagen rijdt verder heel zacht zoals jij al zei en die lange versnellingen is gewoon worden. 70km/u reed ik vroeger in 5e, nu rij ik die in 4e, want als je de schakelindicator volgt, zou je naar 5e moeten schakelen, maar dan valt het toerental terug tot 1100toeren en daar is die 1.6 niet echt blij mee 🙂

    Mijn grootste minpunt: 4 luidsprekers vooraan, geen achteraan en ik mis toch wel het “surround” gevoel, ook mis ik de vollere klank. Gelukkig heeft de radio instellingen voor hoge-, midden- en lage tonen zodat je wat meer lage en minder hoge tonen kan instellen.

    @John: over je puntje dat de coming-home functie minder lang werkt dan bij je vorige Octavia: via het menu van de Maxi-Dot kan je het interval verlengen (standaard 10s, kan ook 20s of 30s worden)
    Je kan in dat menu door de tuimelschakelaar een paar seconden ingedrukt te houden. Hier zitten enkele leuke items in 🙂 (frequentie van het geluid van de parkeersensoren, anti-carjacking: vanaf 30km/u sluiten de deuren automatisch, je kan ook instellen dat als je de sleutel uit het contact haalt, dat de deuren dan terug openen)

  10. avatar John says:

    Hallo Jonathan,

    Fijn om van je horen en je opmerkingen te lezen! Ja, als ik er mijn statistieken bekijk dan zijn er wekelijks wel een aantal hits die naar deze pagina verwijzen.

    De schakelindicator zorgt inderdaad niet altijd voor het meest aangename rijplezier, dat is een feit! Doch, ik probeer het op “ecologische momenten” toch wat te volgen en dan zie je het inderdaad wel aan je gemiddelde verbruik. Nu ja, ik wil ook wel niet de slaaf van mijn auto worden natuurlijk.

    Tiens, die extra opties zal ik eens moeten bekijken. Kan het kloppen dat bepaalde instellingen enkel maar door een garagist of dergelijke kunnen worden ingesteld? Heb eventjes vlug Mr. Google erbij genomen en meende dat zo gelezen te hebben?

  11. avatar Jonathan says:

    Ja, bepaalde opties wel. Je moet het menu maar eens bekijken, er zijn wel een paar zaken die je zelf kan instellen.

  12. avatar John says:

    Ik ziet net dat ik nog altijd moet antwoorden op je antwoord. (*blush*) Ik heb gekeken, maar blijkbaar is mijn MaxiDot een vereenvoudigde versie. Op YouTube staan er idd een heleboel filmpjes met de mogelijke instelingen maar deze die aanwezig is op mijn auto is toch nog ietsjes anders, is niet zo uitgebreid.

    Heb jij de GreenLine of de “GreenTech” GreenLine? De GreenTech kan je herkennen aan de groene stickers op zijkant van de wagen zo liet mijn garagehouder me destijds weten. Onder de modelaanduiding van de wagen staat zowiezo altijd “GreenLine”.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: