Over een weekje begint het nieuwe F1 seizoen! Na een paar maanden stilte op de tarmak werd er vorige week volop deelgenomen aan de zogenaamde “pre-season-testing” waarbij de piloten hun gevoel met de nieuwe auto kunnen ontwikkelen.

Nu ja, nieuwe auto, dat woordje “nieuw” is vrij relatief hoor. In 2019 waren er inderdaad concrete plannen om (vooral) de auto’s in 2021 een totale make-over te geven. Een make-over in die zin, dat “strijden op de piste” meer aan bod zou komen dan het klassieke “treintjes-rijden” dat soms toch wel eens het geval is. Maar zoals we allemaal weten, is er in de wereld wat gebeurt waarbij héél wat dingen niet zijn doorgegaan of simpelweg stilgevallen zijn. Bijgevolg zijn die radicale F1 plannen dus opgeschoven naar seizoen 2022 en is seizoen 2021 een evolutie.

What’s new?

Er zijn natuurlijk een aantal nieuwigheden dit seizoen die wel interessant zijn:

  • Fernando Alonso keert na een aantal jaar afwezigheid terug naar de F1.
  • Hij koos voor “Alpine” … de omgevormde naam van het “Renault F1 Team”.
  • “Aston Martin” doet opnieuw zijn intrede na een metamorphose van “Racing Point”.
  • Ervaren rot Sebastian Vettel zal er deel van uitmaken na de zwanenzang bij “Ferrari”.
  • De zoon van Michael Schumacher, Mick Schumacher doet zijn debuut bij “Haas”.

Testing

Het is de eerste keer dat ik de testsessies via de F1-app op mijn iPad in het weekend kunnen volgen heb. Daarin werden voor mij een aantal dingetjes duidelijk

  • De Ferrari motoren lijken een stuk sneller dan vorig jaar. Vorig jaar zat Ferrari in een controverse van de FIA waarbij men dus scanties werd opgelegd inzake de motor vanwegen het seizoen 2019. Dat resulteert o.a. dat Alfa Romeo Racing ORLEN behoorlijk wat testronden heeft kunnen afwerken en vrij bedrijfszeker overkomt.
  • Het kan/mag hopelijk niet eeuwig duren maar ik merk wat “hickups” in de geoliede machine van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Eerst was er die onzekerheid of 7-voudig wereldkampioen al dan niet nog ging racen voor het team. Tijdens de testsessies zelf ging het ook niet bepaald supervlot. Enkele technische issues, een paar spins, en tussen de regels door ontevredenheid. Ik ben het niet gewend van Mercedes.
  • Red Bull Racing daarentegen heeft zijn huiswerk dan wel goed gemaakt en komt zeer sterk voor de dag. Het team heeft alles in huis om wereldkampioen te worden en heeft hopelijk een 2de sterke rijder onder hun vleugels, want dat viel de laatste jaren toch wel iets tegen naar mijn gevoel.
  • Het is niet omdat je een paard een ander likje verf geeft, dat het meteen een renpaard zal worden. Toegegeven, Racing Point had in 2020 zéér goede papieren, en het team heeft dat seizoen een enorme leap-forward gemaakt. Doch een nieuwe naam, een nieuwe livery en 50% nieuwe rijders, zijn geen garantie om dat succes door te voeren. Aston Martin Cognizant F1 Team klinkt spannend, maar tijdens de testdagen was het eerder een nachtmerrie.
  • Eindelijk begint McLaren F1 Team weer wat vooraan te rijden. Na enkele jaren met Honda en Renault (wat op diverse ogenblikken bijzonder triestig was) rijdt het team weer met Mercedes motoren. Hun driver line-up ziet er veel belovend uit en podiumplaatsen en misschien een overwinning lijkt mij realistisch.
  • Fernando Alonso is een klok van een naam die terug komt in de F1. Of die klok effectief potten zal kunnen breken, betwijfel in een beetje. Punten scoren … ja … het podium opklimmen … onwaarschijnlijk.

Uiteraard geven deze testsessies geen helder en duidelijk beeld. De waarheid hoe ver een F1 team staat zal maar duidelijk worden tijdens de eerste race van het seizoen, dat doorgaat in Bahrein op 28 maart. *Vrooooom*

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: