Geen Stoffel Vandoorne in de F1 voor 2019. Mijn streekgenoot heeft noodgedwongen zijn geluk moeten zoeken in de Formule E, een eco-vriendelijke raceklasse dat op ogenblik van schrijven nog niet bepaald mijn interesse heeft gewekt om te volgen. Het zit Stoffel echt niet mee, het lijkt wel alsof er een aura van mechanisch ongeluk om hem heen zweeft, ook bij zijn nieuwe werkgever. Nu euh, écht volgen doe ik de Formule E niet hoor, mijn interesse ligt al sinds ergens in de jaren ’90 (vorige eeuw dus) bij de Formule 1 en dat is in 2019 nog steeds het geval.

Het circus, want dat is het ook, kan weer beginnen. De nieuwe wagens zijn voorgesteld aan de pers en op het circuit de Catalunya zijn tijdens de maand Februari, de nodige km’s gereden als voorbereiding op het nieuwe seizoen dat 1 week na het schrijven van deze blogpost van start gaat.

Alhoewel zo een testweekje voor de aanvang van het seizoen toch al een idee zou moeten geven welke teams het best hun huiswerk hebben gemaakt, is het helaas koffiedik kijken. Vertrouw nooit een bookmaker of een journalist voor de volle 100% bij een analyse tijdens zo een testweek, want het is pas tijdens de eerste race in Australië dat de maskers af zullen vallen.

Komaan, het geeft toch wel een indicatie? Natuurlijk wel, maar op zo een testweekje doet elk team een beetje wat het belangrijk acht. Afwisselend worden er meerdere raceafstanden gereden en wordt er getest hoe zuinig de wagen is op bandenslijtage bij langere runs. Reliability is key! Wat is de levensduur van de onderdelen op de auto, houdt de motor het meerdere races uit, werkt de aerodynamica zoals het zou moeten, werkt de drinkbus van de rijder… :)? Wat ben je met een ultrasnelle wagen als het ding na 5 ronden olie braakt en begint te vapen?

Het psychologische spelletje waarbij figuurlijk zand in de ogen strooien naar de pers en de concurrentie schiet op gang. De meeste teams laten naar eigen zeggen hun ware potentieel nog niet zien om zo de illusie te scheppen dat de concurrentie vrij dicht bij elkaar ligt. Nogmaals, het is pas na de eerste race dat er écht een analyse kan worden gemaakt van hoe en wat.

Ready,…set,…go!

Enfin, om dan toch maar eventjes,…. 🙂

  • Williams zal in 2019 geen potten breken, aangezien ze de kunst van het potten bakken verleerd hebben. Het is een zéér triestige situatie voor het ooit succesvolle Britse team. Waar het concreet aan ligt,… beats me I’m not an engineer,.. maar ik vrees dat de laatste plaats in het kampioenschap nu al vastligt.
  • Eén van de hot topics dit seizoen is hoe het mijn favoriet Kimi Raïkkönen zal verlopen bij Alfa Romeo. Goh, ik reken niet op podiumfinishes maar het regelmatig verzamelen van solide punten is realistisch. Alles hangt af natuurlijk van hoe goed de andere teams die meestal in het middenveld te vinden zijn hun huiswerk hebben gemaakt en dat weten we pas,…. juist!
  • Hoe goed is Charles Leclerc? Vorig jaar nog impressive rookie bij Alfa Romeo, nu bij Ferrari waar de ware aard van het beestje zal bovenkomen. Zal hij Sebastian Vettel om de oren rijden? Goh, dat niet, Vettel is ook geen sukkelaar, maar het zal intern een véél grotere close battle worden dan voorgaande jaren het geval was. Zal hij het Sebastian Vettel moeilijker maken? Ja,…enfin dat hoop ik tenminste! Als alles klopt wat men over deze knaap schrijft, dan is dit een wereldkampioen in wording. Lewis Hamilton werd in zijn debuutjaar immers vice-wereldkampioen en hij had toen 2-voudig wereldkampioen Fernando Alonso als teammate. Just saying.
  • Speaking about Hamilton,…ik hoop écht dat uncle Lewis het dit jaar harder te verduren krijgt dan voorgaande jaren. Nee, daarmee bedoel ik niet dat hij het voorheen écht makkelijk gehad heeft, ik hoop simpelweg op méér strijd vooraan het veld en het liefst tussen diverse rijders. Maar dat zal denk ik ook in 2019 een utopie zijn.

En? Wat hebben wij geleerd? In Formula 1, reliability is key, zowel op mechanisch als op menselijk niveau. Ik ben benieuwd welke combinatie dit jaar de hoofdvogel zal afschieten! Tsjilp!

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: