Zwanenzang

Toen ik keek naar de F1 GP van België in Spa Francorchamps eind augustus 2018 werd ik figuurlijk gesproken onwennig van de commentaren. “We hebben met Stoffel Vandoorne te doen”, “Hij wordt achteruit geschoven door Mclaren”, “Stoffel Vandoorne heeft het niet” en zo kan ik nog een beetje doorgaan. Niet zozeer omdat men het zei, maar omdat ik het al diverse keren tot vervelens toe had gelezen via de commentaren van HLN.be, waar de doorsnee intelligentie even groot is als van een platgereden mus. Allemaal onterecht? Dat durf ik nu ook weer niet te schrijven, want het dagboek dat ik kon volgen van de journalist die elk race weekend in zijn pen mocht kruipen vertelde eigenlijk wel boekdelen. “Stoffel heeft meer in de garage gestaan dan dat hij gereden heeft”, “Bedrukte gezichten bij Mclaren en Stoffel Vandoorne” …  Zucht! Een zwanenzang!

Laten we het positief bekijken en hopen dat dit soort berichtgeving is voorbij is, want Stoffel Vandoorne rijdt niet meer voor Mclaren in 2019. Nee, begrijp me niet verkeerd, ik hoop echt dat hij in 2019 een zitje kan bemachtigen en dat hij zijn talent nu écht eens kan tonen!

Laten we héél eerlijk zijn en eventjes analyseren. De bescheiden en beleefde Stoffel moest het de afgelopen 2 jaar (binnen het team) opnemen tegen de Spaanse 2-voudig wereldkampioen Fernando Alonso. Een volbloed racer die ook niet gekend staat als één van de makkelijkste coureurs om als teammate te hebben. Stoffel kwam in een team terecht dat de afgelopen seizoenen amper een zeepkist in elkaar had  geflanst, een wagen vol technische gebreken en zonder écht vermogen waardoor je begon te denken of de auto misschien met 4 platte banden ofwel met de handrem op aan het rondrijden was.

Fernando Alonso, door velen beschouwd als de beste rijder van zijn generatie, wist ergens dat hij niks te vrezen had van Stoffel en heeft er mogelijks ook van geprofiteerd, door zijn machtspositie binnen het team uit te spelen. In principe zou dit geen probleem mogen zijn, want F1 rijders zijn in principe geen doetjes.  Toen Lewis Hamilton in 2007 zijn debuut maakte in de F1, eveneens bij Mclaren, legde de Brit wél meteen het vuur aan de schenen van de Spanjaard en gaf hij echt geen duimbreed toe. Het kwam tot diverse hevige confrontaties en verloren zowel Hamilton als Alonso op het einde van het seizoen met elk 1 punt verschil het kampioenschap aan Kimi Raïkkönen (Ferrari). Een beter debuut kan je, als we het puur over de marktwaarde van een piloot in het milieu hebben, als rookie niet hebben. Een team echter kan dit soort scenario’s missen als kiespijn, want 2 kemphanen binnenin je team, dat geeft gegarandeerd problemen, en die fout wil geen enkel  team maken. Er is altijd 1 iemand die de 2de viool speelt.  In het seizoen 2007 was dan ook de spreuk “als 2 honden vechten om een been, loopt de 3de er mee weg” zéér toepasselijk te noemen.

Dat Stoffel een beleefde jongen is, dat is zeker. Ik mag de jongen wel, en niet omdat hij West-Vlaming en streekgenoot is/was.  Hij is slim, heeft tact én talent en haalt zichzelf eigenlijk nooit problemen op het hoofd met uitspraken die hij doet in de media, en dit in tegenstelling tot Max Verstappen.  Hij had er nochtans wel reden toe. Een verschrikkelijk slechte wagen, al 2 jaar aan een stuk, en de constante voorkeursbehandeling ondergaan van je ervaren teamgenoot waarbij je eigen marktwaarde een vrije duik neemt. De F1 is een keiharde wereld, waar geld soms belangrijker is dan talent, dus daarom… keep in mind,…in F1,...nice guys,…finish last.

Stoffel, ik duim voor je!


Als Kimi Raïkkönen elk jaar opnieuw wordt gevraagd of hij het volgende seizoen nog F1 rijdt, beantwoordt hij die vraag altijd met hetzelfde antwoord… “bwoah… we will see what happens” en draait hij zijn rug.Toegegeven, ik ben altijd al fan geweest van de Fin, die in 2001 debuteerde in de F1. Dit kwam grotendeels omdat ik voorheen fan was van Mika Häkkinen die een jaartje later op pensioen ging, en omdat ik zijn naam best exotisch vond klinken. Ja, het is een belachelijk referentie voor een doorwinterde F1 fan, maar ik moest iets schrijven.. 😉

Wat kan ik zeggen over Kimi Raïkkönen? Een man van weinig woorden, een man die bloedsnel is (als hij wil), een man die zéér knappe dingen heeft laten zien in de F1, maar dit nu een beetje ontbreekt, maar ook een man waarvan zijn tijd van vertrekken is gekomen,.. helaas.  Althans, die conclusie trok ik telkens de afgelopen 3 jaar en als ik de media mag geloven, was mijn gevoel zeker en vast niet onlogisch. Ondanks zijn uitstekende seizoen 2018, begint de kerel nu langzaamaan echt wel wat “over datum” te geraken als we het in  F1 termen mogen uitdrukken. Dezer dagen wordt hij vaak méér aanbeden om zijn opgebouwde cult-persoonlijkheid dan om zijn effectieve vechtlust tijdens de wedstrijden en de ganse wereld smeekt bijna dat Kimi nog eens een overwinning pakt! Including myself! 😉

Dat zal de Fin met nooit zoveel woorden zeggen, en ik betwijfel het of hij er ooit wakker van zal liggen, maar ik heb een héél sterk gevoel dat de tijd nu echt wel is aangebroken voor de nieuwere generatie coureurs, en dat de oude garde plaats zal moeten maken. Fernando Alonso, die Spanjaard weet je nog, geeft er na dit jaar ook de brui aan en als ik schrijf dat hij zijn F1 carrière  rond dezelfde periode als Kimi Raïkkönen begon, dan snap je wel waar ik een beetje naartoe wil.

De wetenschap dat Kimi in oktober 2018 zijn éérste en laatste biografie op de wereld los laat en dat de politiek binnenin Ferrari staat te springen om jonge hond en natuurtalent Charles Leclerc in hun team in te lijven, maken die vermoedens momenteel alleen maar realistischer. Voor mij duidelijke tekenen aan de wand dat ook het einde van de zwanenzang van Kimi Raïkkönen in zicht is, … al hoop ik stilletjes dat hij nog een jaartje mag blijven! 😉

Stoffel Vandoorne – Fernando Alonso – Lewis Hamilton – Kimi Raïkkönen

***Update *** –  11/09/2018

Als Lewis Hamilton zegt dat de F1, Kimi Raïkkönen zal missen mocht hij in in 2019 niet op de grid staan, dan bewijst het ergens wel dat de koele Fin gerespecteerd wordt. Maar,…wat las ik vandaag,…ow zekers,… ik trek mijn woorden van enkele dagen geleden terug want tegen alle verwachtingen in gaat Kimi Raïkkönen in 2019 voor Alfa Romeo Sauber F1 rijden. Een beslissing die ook mijn wenkbrauwen deed fronsen want de Fin is sinds 2001 (!) actief  in de F1, met uitzondering van 2 sabbatjaren, en is momenteel ook de oudste rijder van het veld. Geen éénjarig contract nota bene, maar meteen 2 seizoenen. Daaruit blijkt dat de Fin nog niet van plan was/is om ermee te kappen.

Happy happy joy joy?  Bwoah,…. ik ben uiteraard verheugd dat mijn favoriet nog enige tijd te volgen zal zijn, maar de keerzijde van de figuurlijke medaille is dan wel dat hij naar alle waarschijnlijkheid geen potten zal breken. Het Sauber F1 Team draait nochtans al een poosje mee in de F1, maar is quasi altijd een soort middenveld-team geweest. Niet slecht, maar ook niet bepaald een topteam dat strijdt om overwinningen. De geruchten doen zich de ronde dat Raïkkönen aandelen bij Sauber aan het bekomen is, en dat schijnt dan weer een ander licht op die beslissing.

De toekomst van Stoffel Vandoorne ziet er nu niet bepaald gunstig uit, want de stoelendans begint nu echt wel op dreef te raken en die zijn soms vlugger bezet dan je zou denken.

Hieronder een leuk filmpje dat illustreert hoe koel… de Fin wel is. (Raïkkönen is rechts in beeld)

Bron: YouTube, Unleash Media

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.